måndag 18 januari 2010

Komma igång igen.

Här har det varit sytorka nu i flera månader. Sedan jag blev gravid i höstas har det inte funnits mycket ork för symaskinen. Men nu är det dags att komma igång igen... kanske inte i samma tempo som innan - men en del ska jag nog lyckas uträtta.

Först ut är ett par mjukisbyxor jag sydde till fyraåringen i förrgår kväll. Tyget har legat utklippt i månader men längre än så har jag inte kommit. Originaltanken var att fodra byxorna. Men eftersom denna vinter inte verkar bli särskilt kall så bestämde jag mig till slut för att låta bli. Skulle det ändå slå till o bli kallt så finns det långkallingar. Tjejen blev överlycklig som alltid när hon får nya kläder. :)


Byxorna är sydda i lila tunt mjukistyg, med naturvit mudd både i midja och benslut. Mönstret är mitt eget - och samma som jag använt i flera par byxor till henne tidigare. Jag håller nu också på att sy en matchande huvtröja med dragkedja utifrån samma mönster som denna. Tröjan jag syr nu ska dock ha naturvit mudd nertill och i ärmslut för att matcha byxorna bra. Tyvärr fick jag slut på lila tråd mitt i så jag får vackert vänta på att det ska bli kväll. Maken hoppar förbi o köper tråd åt mig på vägen hem från jobbet. Det är så regnigt o surt väder att jag faktiskt inte känner för att gå ut med barnen för att fixa det själv.


En nyhet här för min del är också att jag IDAG har beställt mitt allra första nummer av sytidningen Ottobre. Jag har läst så mycket fina ord om den i sybloggarkretsar. Hittills har jag alltid ritat mina mönster själv. Men nu tycker jag det är på tiden att prova nåt annat. Jag slog slint här när jag tänkte börja sy babykläder. För jag har inga babykläder hemma att utgå från o då är det lite småsvårt att rita mönster på fri hand. Det låter dessutom så utomordentligt bekvämt att använda färdiga mönster och slippa trixa o gissa själv. Fast om jag känner mig själv rätt kommer jag nog ändra en massa i mönstren för att det ska passa oss bättre.
Dock får jag vänta på tidningen till i mars nån gång eftersom det är först då min privatleverans av svenska grejer kommer... Men jag får väl nöja mig att sy sånt jag kan så länge.

Om någon som läser detta skulle råka besitta ett gratis mönster på babybyxor i minsta storlekarna - helst muddbyxor - men andra går också bra.. så tjoa högt. Jag tar tacksamt emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar